ABTC Standards – Εκπαιδευτής Ζώων
Επισκόπιση
Ο Κώδικας Επαγγελματικής Πρακτικής Εκπαιδευτών ζώων αφορά τον σχεδιασμό και την διαχείριση της εκπαίδευσης των ζώων για συγκεκριμένα καθήκοντα ή την τροποποίηση συμπεριφοράς. Ο Κώδικας επίσης καλύπτει τις αλληλεπιδράσεις του εκπαιδευτή με το ζώο, με στόχο την ενίσχυση επιθυμητών συμπεριφορών, την διασφάλιση δημιουργίας σχεδίου εκπαίδευσης, την επίτευξη στόχων και την αξιολόγηση της πρακτικής του εκπαιδευτή για να διασφαλιστεί η διατήρησης της επαγγελματικής αρτιότητάς του.
Ο κώδικας Κτηνιατρική Πρακτικής περιορίζει τις δραστηριότητες που μπορούν να ασκούν στα ζώα όσοι δεν είναι πιστοποιημένοι κτηνίατροι. Συνεπώς οι δραστηριότητες του εκπαιδευτή θα πρέπει να εκτελούνται εντός των περιορισμών του Κώδικα Κτηνιατρικής Πρακτικής (https://www.hva.gr/downloads/GVP_greek.pdf ).
Σύμφωνα με τον Κώδικα Ορθής Πρακτικής της ABTC (https://abtc.org.uk/wp-content/uploads/2024/06/ABTC-Code-of-Conduct-January-2021.pdf), όλοι οι επαγγελματίες συμπεριφοράς ζώων οφείλουν να πράττουν σύμφωνα με τον Κώδικα πρακτικής, τις αρχές και τις επαγγελματικές τους ικανότητες. Όλες οι περιπτώσεις που η δραστηριότητα ασκείται πέρα από τα πεδία αυτά θα πρέπει να καταγγέλλονται υπεύθυνα (βλ. Ν 4830/2021 Αρ.24 Κακοποίηση ζώων).
Όλοι οι εκπαιδευτές θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με τον Κώδικας Επαγγελματικής Πρακτικής της ABTC για το ρόλο τους καθώς και με όλων των άλλων Ειδικών Συμπεριφοράς ζώων, ώστε να κατανοούν τις διαφορές μεταξύ των ρόλων και να αναφέρονται ανάλογα.
Επαγγελματίες Συμπεριφοράς Ζώων
1. Εκπαιδευτής ζώων: Animal Trainer - ΑΤ
2. Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών ζώων: Animal Training Instructor - ΑΤΙ
3. Τεχνικός Συμπεριφοράς ζώων: Animal Behaviour Technician - ΑΒΤ
4. Πιστοποιημένος Συμπεριφοριστής ζώων: Accredited Animal Behaviourist - ΑΑΒ
5. Κλινικός Συμπεριφοριστής ζώων: Clinical Animal Behaviourist - CAB
6. Κτηνίατρος Συμπεριφοριστής: Veterinary Behaviourist - VB
Κριτήρια επαγγελματικής ικανότητας Εκπαιδευτή ζώων
(α) Ιδιοκτήτες κατοικιδίων:
Οι ιδιοκτήτες κατοικιδίων που επιθυμούν να δημιουργήσουν λογαριασμό στην Εφαρμογή μπορούν να το κάνουν δωρεάν, και να ολοκληρώσουν την εγγραφή τους συμπληρώνοντας τα απαραίτητα στοιχεία που θα τους ζητηθούν μέσω της Εφαρμογής.
(β) Επιχειρήσεις / Επαγγελματίες:
Οι επιχειρήσεις και επαγγελματίες που επιθυμούν τη δωρεάν καταχώρηση της επιχείρησής τους στην Εφαρμογή καλούνται να συμπληρώσουν την αντίστοιχη Φόρμα Εγγραφής με τα στοιχεία τους στην Ιστοσελίδα. Η ορθότητα των στοιχείων αυτών επιβεβαιώνεται από την Click to Vet ύστερα από σχετική επικοινωνία με την επιχείρηση/τον επαγγελματία.
H Click to Vet παρέχει επίσης τη δυνατότητα Προωθητικού Προφίλ για περαιτέρω προβολή μέσω της Εφαρμογής, σε κτηνιατρεία και επιχειρήσεις που το επιθυμούν. Στην περίπτωση αυτή, μετά την υποβολή της σχετικής φόρμας εγγραφής που είναι διαθέσιμη στην Ιστοσελίδα, η Click to Vet θα επικοινωνήσει με τον ενδιαφερόμενο επαγγελματία ώστε να καταχωρήσει τα στοιχεία (επωνυμία, λογότυπο, διεύθυνση, τηλέφωνα, ωράριο, social media links, website κλπ.) που θα προβάλλονται στην Εφαρμογή και να τιμολογήσει την διαφημιστική προώθηση κατόπιν υπογραφής του σχετικού συμφωνητικού.
4. ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Ο Εκπαιδευτής ζώων πρέπει να είναι σε θέση:
1. Να αξιολογήσει εάν οι ανάγκες του ζώου (όπως ορίζονται στην ισχύουσα νομοθεσία για την ευζωία των ζώων) παρέχοται ενώ βρίσκεστε υπό το καθήκον φροντίδας του.
2. Να συμμορφώνεται με την ισχύουσα νομοθεσία για την ευζωία των ζώων και τις επαγγελματικές ευθύνες ανά πάσα στιγμή.
3. Να προσεγγίζει όλες τις αλληλεπιδράσεις με τα ζώα με τρόπο που να ενισχύει την επιθυμητή συμπεριφορά και αποφεύγει τη δημιουργία ανεπιθύμητων προτύπων συμπεριφοράς.
4. Να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους άλλους.
5. Να αναλαμβάνει αξιολογήσεις επικινδυνότητας σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία με γνώμονα της ευμάρεια και την ασφάλεια του ζώου.
6. Να δημιουργεί και να εφαρμόζει προγράμματα εκπαίδευσης με ρεαλιστικούς στόχους για επιθυμητή συμπεριφορά που βασίζονται στις αρχές της μάθησης και τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα της εκπαίδευσης.
7. Να αξιολογεί και να επιλέγει κατάλληλες μεθόδους και εξοπλισμό για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος.
8. Να αξιολογεί πιθανές συνέπειες των μεθόδων εκπαίδευσης και του επιλεγμένου εξοπλισμού που χρησιμοποιεί στην υγεία και την ευζωία του ζώου.
9. Να λαμβάνει από τις κατάλληλες πηγές και να ερμηνεύει τις σχετικές για το ζώο πληροφορίες:
χρονικό ιστορικό
φυσικές δυνατότητες
ηλικία
κατάσταση υγείας
διατροφή
αναπαραγωγική κατάσταση
ιστορικό εκπαίδευσης
ιδιοσυγκρασία/χαρακτηριστικά
φυλή και καταγωγή
επιθυμητή εμφάνιση
ιατρικό ιστορικό
ενθαρρυντικοί παράγοντες και διαδραστικότητα
10. Να προετοιμάζει το ζώο, τους πόρους και το περιβάλλον για κάθε εκπαιδευτική συνεδρία για την επίτευξη επιθυμητών μαθησιακών αποτελεσμάτων.
11. Να αλληλοεπιδρά και να εφαρμόζει ανθρωπιστικές τεχνικές εκπαίδευσης, βασισμένες σε ορθή θεωρία μάθησης, στο ζώο με τρόπο που ελαχιστοποιεί το άγχος και επιτρέπει την ασφαλή διεξαγωγή της εκπαίδευσης.
12. Να επιδεικνύει την ικανότητα να εκπαιδεύει ένα ζώο, να κάνει τις ασκήσεις που είναι κατάλληλες για το ζωικό είδος, τη συνθήκη και την επιθυμητή συμπεριφορά, με διάφορους τρόπους, λαμβάνοντας υπόψη το είδος, τη φυλή, τον τύπο και τις φυσικές ικανότητες του ζώου.
13. Να αξιολογεί την πρόοδο του εκπαιδευτικού προγράμματος σε σχέση με το πλάνο σε τακτά χρονικά διαστήματα και να αναλαμβάνει δράση για την επίλυση καταστάσεων όπου οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, μέθοδοι ή πόροι κρίνονται ακατάλληλες.
14. Να αναθεωρεί και να τροποποιεί το σχέδιο εκπαίδευσης όπως απαιτείται με βάση την ανταπόκριση του ζώου (και του χειριστή) στην εκπαίδευση μέχρι στιγμής.
15. Να διασφαλίζει ότι διατηρεί έγγραφα αρχεία προόδου του κάθε εκπαιδευόμενου ζώου.
16. Να αναγνωρίζει τους δικούς τους περιορισμούς και να αναζητά επαγγελματική συμβουλή ειδικών όποτε απαιτείται.
Κριτήρια αρτιότητας και γνώσης Εκπαιδευτή
Ο Εκπαιδευτής θα πρέπει να γνωρίζει και να κατανοεί:
1. Τα φυσικά πρότυπα συμπεριφοράς, τη γλώσσα του σώματος και τις μέθοδοι επικοινωνίας του ζώου.
2. Πώς αξιολογούνται και καλύπτονται οι ανάγκες υγείας και ευζωίας των ζώων όταν βρίσκεται υπό την φροντίδας του.
3. Την καταλληλόλητα, την ηθικότητα και την επίδραση του εκπαιδευτικού προγράμματος, εξοπλισμού και των τεχνικών στην ευημερία, τις σωματικές και πνευματικές ικανότητες του κάθε ζώου.
4. Πώς θα επηρεάσει η εκπαίδευση την ευζωία του ζώου και πώς να αξιολογήσει εάν αφορά στο συμφέρον του ζώου.
5. Πώς να αξιολογήσει πότε η εκπαίδευση μπορεί να μην είναι κατάλληλη.
6. Πώς να θεσπίσει μετρήσιμους στόχους και σκοπούς για την εκπαίδευση ενός ζώου.
7. Πώς να διαμορφώσει προγράμματα εκπαίδευσης με βάση τους στόχους που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ του εκπαιδευτή και ιδιοκτήτη/κηδεμόνα και τους διαθέσιμους πόρους.
8. Τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την πρόοδο και την επιτυχία της εκπαίδευσης.
9. Την Θεωρία Μάθησης και Συντελεστικής Εξαρτημένης Μάθησης, την χρήση τους, των αποτελεσμάτων και της πρακτικής εφαρμογής τους, συμπεριλαμβανομένων των διαφορών μεταξύ θετικής και αρνητικής ενίσχυσης και θετικής και αρνητικής τιμωρίας.
10. Τα πρακτικά αποτελέσματα και τις συνέπειες της Κλασικής Εξαρτημένης Μάθησης στην εκπαίδευση των ζώων και στη συμπεριφορά.
11. Τα Προγράμματα Eνίσχυσης και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία και τη διατήρηση επιθυμητής συμπεριφοράς.
12. Την ανάγκη για προφύλαξη από ακούσια Κλασική και Συντελεστική Εξαρτημένη μάθηση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.
13. Πώς η συμπεριφορά μπορεί να απαλειφθεί με την αφαίρεση της ενίσχυσης, και την αρχή της Αυθόρμητη Ανάκτησης Δράσεων.
14. Τη σημασία της αναθεώρησης ενός εκπαιδευτικού σχεδίου για την επίτευξη των στόχων.
15. Την ευθύνη και την υπαιτιότητα του για το καθήκον φροντίδας των ζώων υπό την τρέχουσα νομοθεσία για την ευζωία των ζώων.
16. Την νομοθεσία περί υποχρέωσης διασφάλισης της υγείας και ευζωίας των ζώων και την διεξαγωγή αξιολόγησης κινδύνου του περιβάλλοντος εκπαίδευσης του ζώου.
17. Την σημασία της δημιουργίας και τήρησης αρχείων εκπαίδευσης.
18. Το εργατικό δίκαιο, την νομοθεσία για την υγεία και την ασφάλεια και τις νομικές υποχρεώσεις διασφάλισης προσωπικών δεδομένων (GDPR) και τις επιπτώσεις τους για τον Εκπαιδευτή και τους πελάτες του.